Przedsiębiorstwo Lotnicze „Volcan’ Air”
Volcan’Air jest prywatną linią lotniczą utworzoną 29 czerwca 2021 na Wyspach Przyjaźni z siedzibą w Havane.
Jest to niewielka linia lotnicza zajmująca się czarterowaniem samolotów „biznesowych” oraz organizująca różne przeloty dla instytucji czy w ramach rozwijającej się turystyki. Jednak w związku z rozwijająca się tutrystyką oraz potrzebą zapewnienia komunikacji w tym rejonie Mikroświata przedsiębuiorstwo Volcan’ Air stale się rozbudowuje nabywając kolejne samoloty, w tym duże samoloty pasażerskie.
W chwili obecnej firma korzysta z Portu Lotniczego w Havane oraz lotniska RAT znajdującego się na Wyspie Alara (NBWR). Zapewne niedługo lądowania będą mogły się odbywać również na „turystycznej” Wyspie Sajfia (poza Alarą, jedyna niezmilitaryzowana wyspa archipelagu), ponieważ jest tam obecnie budowane niewielkie lotnisko przeznaczone dla cywilnego ruchu turystycznego.
Volcan’Air zatrudnia byłych pilotów Sił Powietrznych RB oraz wykonuje również zlecenia otrzymywane od Sił Zbrojnych RB, korzystając wtedy często z dróg startowych w wojskowych bazach lotniczych.
W związku z powstaniem firmy Volcan’Air w lokalnej, bulwarowej prasie („Głos Havane”) pojawiły się swego czasu sugestie, że firma jest tylko „cywilną przykrywką”, a w rzeczywistości jest elementem Sił Powietrznych i wykonuje tajne operacje na potrzeby Sił Specjalnych. Na potwierdzenie tych „faktów” mają służyć lądowania w baziach Sił Powietrznych, zatrudnianie wojskowego personelu oraz rzekomo widziane samoloty bez oznaczeń i znaków firmowych, pomalowane na ciemny, metaliczny kolor.
Rzecznik Garnizonu Havane zdementował te informacje: Przedsiębiorstwo Volcan’Air faktycznie zatrudnia byłych żołnierzy Sił Powietrznych, zarówno jako personel latający, jak i naziemny oraz jest związane z przedsiębiorca lotniczym Rononen Dex, który jednocześnie jest dowódcą Sił Zbrojnych RB. W związku z faktem, że zatrudnieni pracownicy są rezerwistami Sił Powietrznych – posiadają oni wszelkie certyfikaty bezpieczeństwa, jak również sama firma takowe uzyskała. W związku z tym Siły Zbrojne czasami czarterują samoloty Volcan’Air oraz wydają im w związku z tym zgodę na lądowania w bazach wojskowych.
Nie zawsze bowiem jest ekonomicznym wysyłanie dużych samolotów transportowych z 96 Eskadry Lotnictwa Transportowego lub ściągać na Wyspy Przyjaźni samoloty dyspozycyjne z 53 Eskadry Lotnictwa Transportowego, która na co dzień stacjonuje na Wyspie Bialeńskiej – w odległości kilku tysięcy kilometrów od archipelagu. Często lepszą opcją jest wyczarterowanie lotu cywilnego… A co do tych ciemnych samolotów bez oznaczeń firmowych to Siłom Zbrojnym nic na ten temat nie wiadomo, może po prostu były to maszyny jeszcze przed malowaniem w barwy Volcan’Air?
SAMOLOTY EKSPLOATOWANE PRZEZ VOLCAN’ AIR
W chwili powstania Volcan Air eksploatował niewielkie, dwusilnikowe, odrzutowe samoloty dyspozycyjne RAT DT-J4 oraz jednosilnikowe, turbośmigłowe samoloty dyspozycyjne RAT DD-M930. Pierwszy z nich może przewozić do 10 pasażerów, jednak Volcan Air używa tych maszyn w konfiguracji załogi 3 osobowej (2 pilotów, i 1 obsługa pokładowa) oraz 6 miejsc pasażerskich. Druga z maszyn, jednosilnikowy samolot turbośmigłowy może maksymalnie zabierać 6 pasażerów, ale w Volcan Air, która jest nastawiona na wygodę podróży stosowana jest konfiguracja 2 pilotów i 4 pasażerów. Zasięg samolotów to 3000-4000 km – co pozwala na komunikacje pomiedzy Wyspami Przyjaźni, a Anatolią (lub oczywiście dalej z miedzylądowaniem na Anatolii w celu uzupełnienia paliwa). Na początku 2022 zakupiono dodatkowo nieco większe, odrzutowe samoloty dyspozycyjne RAT DT-700L oraz dwa duże samoloty pasażerskie RAT PB-787, co ma związek z rozwojem działności firmy.