SKRZYDŁA LOTNICZE SIŁ POWIETRZNYCH
STRUKTURY ORGANIZACYJNE SIŁ POWIETRZYCH
Podstawowym elementem organizacyjnym Sił Powietrznych jest eskadra lotnicza. Większość eskadr lotniczych ma podobną strukturę organizacyjną – składają się z dowództwa, klucza dowodzenia, klucza logistycznego i klucza technicznego oraz zwykle 4 kluczy bojowych. Klucze bojowe liczą z reguły po 4 samoloty (dwie pary) w przypadku samolotów myśliwskich, myśliwsko-szturmowych, szturmowych, i patrolowo-szturmowych. Natomiast w przypadku lotnictwa bombowego i transportowego klucze są zwykle 3-samolotowe.
Eskadry lotnictwa bojowego (poza bombowymi i transportowymi oraz „specjalnymi”) liczą zwykle po 18 samolotów czyli 16 maszyn znajdujących się w kluczach bojowych oraz dwie maszyny zapasowe, które umiejscowione są w kluczu technicznym.
2-6 eskadr tworzy skrzydło lotnicze, przy czym mogą one grupować samoloty o podobnym przeznaczeniu czy zadaniach lub grupować eskadry stacjonujące w jednym rejonie. Skrzydła grupujące eskadry o podobnych lub uzupełniających się zadaniach występują z zasady na Wyspie Bialeńskiej i Anatolii, natomiast w przypadku skrzydeł stacjonujących w rejonach oddalonych (Wyspy Przyjaźni czy bazy poza granicami kraju) grupują one eskadry ze względu na miejsce stacjonowania.
AKTYWNE SKRZYDŁA LOTNICZE SIŁ POWIETRZNYCH