Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

95. Eskadra Patrolowo-Ratownicza (95 EPR)


= samoloty AP-3A, śmigłowce HC-5R =

Eskadra jest pododdziałem lotniczym przeznaczonym do wykonywania następujących zadań:

  • w czasie pokoju zadaniem samolotów AP-3A jest patrolowanie granicy morskiej wokół Wysp Przyjaźni oraz zapobieganie naruszeniom granicy powietrznej (przez lekkie samoloty i śmigłowce) oraz morskiej,
  • w czasie wojny jednostka za pomocą tych maszyn realizuje zadania bliskiego wsparcia wojsk lądowych oraz zwalczania śmigłowców i lekkich samolotów bojowych przeciwnika.
  • w czasie pokoju śmigłowce HC-5R pełnią zadania ratownictwa morskiego oraz zadania transportu śmigłowcowego pomiędzy wyspami archipelagu Wysp Przyjaźni.
  • w czasie wojny śmigłowce HC-5R realizują zadania Combat SAR i są podczas tych misji wspierane przez lekkie samoloty szturmowe AP-3A.

Eskadra wchodzi w skład 9 Mieszanego Skrzydła Lotniczego

Schemat organizacyjny 95 EPR
  • Dowództwo
  • Klucz dowodzenia
  • Klucz techniczny (2 rezerwowe AP-3A i 2 HC-5R)
  • 3 klucze patrolowo-szturmowy (po 4 samoloty AP-3)
  • 2 klucze śmigłowców CSAR (po 4 śmigłowce HC-5R)

Eskadra jest wyposażona w lekkie samoloty bojowe typu AP-3 – są to maszyny przeznaczone do patrolowania i ataków na cele naziemne, które charakteryzują się dużą ekonomią patrolowania (lepszą niż samoloty odrzutowe i śmigłowce). Samoloty są też przeznaczone do pełnienia roli maszyn bliskiego wsparcia, eskortowania śmigłowców oraz ewentualnych działań przeciwpartyzanckich. Oprócz samolotów AP-3A eskadra dysponuje śmigłowcami HC-5R, które są odmianą CSAR śmigłowca transportowego HC-5.
Łącznie eskadra posiada 14 samolotów AP-3A (w tym 2 rezerwowe) oraz 6 śmigłowców HC-5R (w tym 2 rezerwowe).

Samolot AP-3A z 95 Eskadry (nr 9501) w konfiguracji „gładkiej”.
AP-3A nr 9506 w konfiguracji lekkiej maszyny szturmowej – uzbrojony w bomby i pociski powietrze-powietrze do samoobrony oraz zbiorniki dodatkowe.
AP-3A nr 9506 w locie patrolowym nad Wyspami Przyjaźni – pod kadłubem podwieszona obrotowa głowica optoelektroniczna.
Śmigłowiec CSAR z 95 EPR – numer 9521.
HC-5R nr 9522 w locie nad Wyspami Przyjaźni.